Planering inför hösten - 3. Meny

Bild av Darkmoon_Art från Pixabay

Snickra ihop en meny!

Presentera ett idébord till dina lärare där det framgår vad det är du erbjuder. Ett idébord som du absolut också ska presentera för din skolledning! Förmodligen är du en av alldeles för många skolbibliotekarier som har få timmar till ditt förfogande och som ständigt känner sig inte räcka till. Då är det ännu viktigare att visa din rektor på vad du egentligen kan erbjuda! Visa på vad du skulle kunna göra om du fick fler timmar till ditt förfogande eller hjälp med det administrativa.

Kompassnålen är ju läroplan och kursplaner (grundskolan och gymnasieskolan). Ge dig tid och studera kursplanerna! Där hittar du massor med infallsvinklar för samarbete, skolbiblioteket och läraren, i olika ämnen. Ha i bakhuvudet dina två verksamhetsben: lässtimulans och MIK när du initierar och planerar samarbete.

Glöm inte att kolla utvärderingarna från tidigare terminer. Planering är ju en cyklisk process ... Analysera behoven och målen - och hur verksamheten kan medverka till att uppfylla detta.

Snickra ihop en nedskriven och inbjudande meny på vad skolbiblioteket konkret kan erbjuda. Det är inte lätt för våra lärarkollegor att komma ihåg allt som finns på vårt stora smörgåsbord. Det är nu i början av läsåret som möjligheterna finns! Lärarnas schema är inte fullbokade - än. Jordmånen att så dina frön nu är mycket gynnsam :-)

Denna meny på service från skolbiblioteket kan sedan skickas i mejl, läggas ut på bloggen/skolans webbsida, på borden i personalrummet, läggas på biblioteksdisken m m. .... och naturligtvis: Prata och berätta muntligt vid olika tillfällen om vad du kan erbjuda!

Ingår i Planering inför hösten

Jen Gilbert och James Allen från Eminence (KY) Independent School visar här ett exempel över vad de erbjuder sina lärare. Ta del av deras presentation  ... OCH det är ju just som de säger .... man behöver INTE ta hela paketet.... utan bara smakprov. “Don’t freak out!...Just try it….What’s the worst that can happen?

Sarah Sansbury, Ed.S.
@SuperSansbury

thisideablog

Spana också in Shannon McClintock Miller  som delar med sig av ett antal biblioteksmenyer.

Sansbury, S. [@SuperSansbury]. (2020, 29 juli). How am I being proactive with the reopening of my virtual school library? I created a menu of virtual services for teachers. #futurereadylibs [tweet]. Twitter. Twitter. https://twitter.com/supersansbury/status/1288512776344936448

thisideablog. (2018, August 11). Day 3: What The Library Can Do For You. Lens into the Library; Lens into the Library. https://lensintothelibrary.wordpress.com/2018/08/11/day-3-what-the-library-can-do-for-you/